Baholash falsafasi

Baholash falsafasi

Baholashning asosiy maqsadi talabaning bilimini yaxshilash va saqlashdan iborat. Shu maqsadda o‘quvchining ta’lim jarayonining turli bosqichlarida erishgan yutuqlari to‘g‘risidagi ma’lumotlarni to‘plash va tahlil qilish amalga oshiriladi. Mezonlarni baholash fanning maqsadi va mazmunidan kelib chiqqan holda mezonlar bo’yicha o’quv yutuqlarini belgilaydi. Har bir mezon bo’yicha yutuq darajasi tavsifi o’quvchi nimaga erishganligi va uni yaxshilash uchun nima zarurligi haqida ma’lumot beradi. Baholash jarayonida ishtirok etuvchi barcha shaxslar (talabalar, o‘qituvchilar, ota-onalar va ma’muriyat) Xalqaro bakalavr yo‘riqnomasida bayon qilingan baholashning maqsadlari, vazifalari, tamoyillari, usullari, shakllari va vositalarini tushunishlari kerak.

Umumiy qoidalar

MYP yillarida (5-9-sinflar) kriteriy baholashni o’tkazish tartibi. Barcha mezonlar MYP fan qo’llanmalariga muvofiq har bir mavzu bo’yicha yiliga ikki marta baholanadi.

Mezonlarga asoslangan baholashni tushuntirish

Mezonlarga asoslangan baholash o’quvchilarning o’rganishini to’rt xil nuqtai nazardan o’lchash usulidir. Ushbu metodologiyada talaba o’zi yaxshi erishayotgan sohalarga asoslanishi va individual takomillashtirish sohalariga e’tibor qaratishi mumkin. Domenlar keng qamrovli bo’lib, odatda to’rt toifaga bo’linadi: bilim, ko’nikma, aloqa va transfer.

An’anaviy raqamli belgilash yoki o’rtacha balldan farqli o’laroq, bu metodologiya har bir talabaning individual ta’lim salohiyatini qo’llab-quvvatlaydi. Misol tariqasida, 1 dan 5 gacha bo’lgan shkala bo’yicha 3 ball talabaning barcha o’lchangan sohalarida teng yutuqlarga erishganligini ko’rsatishi mumkin yoki talabaning kuchli tomonlari borligini, lekin sezilarli yaxshilanishni talab qiladigan bir sohani bildirishi mumkin. Mezonlarga asoslangan baholash natijalarni takomillashtirishni maqsadli bo’lishi va erishilgan yutuqlarni nishonlash uchun ajratadi.

Talabalar, ota-onalar va o’qituvchilarga kuch va qiyinchilik sohalarini etkazish uchun har bir mezon bo’yicha ballar qayd etiladi va alohida xabar qilinadi. Har bir baho IB fanlari boʻyicha qoʻllanmalarda keltirilgan standartlar va koʻrsatkichlarga asoslanadi, birlik rejasida takrorlanadi va boʻlim boshlanishida talaba uchun eʼlon qilinadi. Shu tarzda, IB belgisi shaffof, kommunikativ va o’sishga yo’naltirilgan.

             A             B           C              D
San’at Bilish va tushunishKo’nikmalarni rivojlantirishKreativ fikrlashJavob berish
Dizayn Surishtiruv va taxlil qilishG’oyalarni rivojlantirishYechimini yaratishBaxolash
Shaxslar va jamiyat Bilish va tushunishIzlanishMuloqot qilishTanqidiy fikrlash
Tilni egallash og’zaki va vizual matnni tushunishyozma va vizual matnni tushunishMuloqot qilishTilni qo`llash
Til va Adabiyot Taxlil qilishtashkil etishMatn yaratishTilni qo`llash
Matematika Bilish va tushunishNa’munalarni o’rganib chiqishMuloqot qilishMatematikani real hayotda qo’llash
Jismoniy va salomatlik tarbiyasi Bilish va tushunishIshlashni rejalashtirishQo’llash va bajarishIshlashni aks  ettirish va yaxshilash
Fan Bilish va tushunishSurishtiruv va dizaynlashqayta ishlash va baholashFanning ta’sirini aks ettirish
Jamoat loyihasiIzlanishRejalashtirishHarakat qilishAks ettirish

Mezon asosidagi baholash tizimi formativ va summativ baholashni o‘z ichiga oladi.

Formativ (doimiy) baholash o’qituvchi va talabaga o’quv jarayonini moslashtirish va yuzaga kelishi mumkin bo’lgan kamchiliklarni bartaraf etish imkonini beradi. Turli shakllarda (og’zaki so’rov, yozma ish, amaliy ish va boshqalar) o’tkaziladi.

Summativ (yakuniy) baholash o‘quv bo‘limini o‘rganish jarayonida va yakunida o‘zlashtirilgan bilimlarga erishganlik darajasini va o‘quvchilarning malakalarini rivojlantirish darajasini aniqlash uchun o‘tkaziladi. Birlikni o’rganish tugagandan so’ng kamida bitta umumlashtiruvchi ish amalga oshiriladi.

  • MYP maktabida formativ baholashni o’tkazish tartibi

Formativ baholash tuzatish funktsiyasini bajaradi. Formativ baholash semestr va yil baholariga kiritilmaydi.

1.Formativ baholash o`quvchilarni umumlashtiruvchi ishlarga tayyorlash maqsadida o`qituvchilar tomonidan doimiy ravishda olib boriladi.

2.Formativ baholash turli shakllarda bo‘lishi mumkin, bunda o‘qituvchi o‘quvchiga fikr bildiradi.

4. Umumta’lim maktabida (MYP) summativ baholashni o‘tkazish tartibi

  1. Summativ baholashning maqsadi o‘quv fanlari bo‘yicha o‘quvchilarning o‘quv fanlari bo‘yicha bilim va ko‘nikmaga erishganlik darajasini aniqlashdan iborat.
  •  Aniqlash ishlarining sanalari talabalar e’tiboriga havola qilinadi va bosh o’qituvchi tomonidan qayd etiladi. Kuniga uchtadan ko’p bo’lmagan summativ ishlarni bajarish rejalashtirilgan.
  • Talabalarning umumlashtiruvchi ish bo‘yicha o‘zlashtirish darajasi MYP baholash mezonlari bo‘yicha 0 dan 8 gacha bo‘lgan shkala bo‘yicha o‘rnatiladi. Ishning umumiy bahosi ko‘rsatilmaydi, yutuq darajasi har bir mezon bo‘yicha alohida baholanadi. Har bir mezon yiliga ikki marta to’liq baholanadi.

Baholash qoidalari:

  1. Har bir sinf uchun bir xil tarzda summativ ish olib boriladi.
  • Xuddi shu test bilan qayta sinovdan o’tkazishga yo’l qo’yilmaydi.
  • Talaba ish vaqtida qatnashmagan yoki uzrli sabablarga ko’ra yig’ma ish bajarish muddatini o’tkazib yuborgan taqdirda (tibbiy ma’lumotnoma yoki direktorning buyrug’i mavjud bo’lsa), u o’tkazib yuborgan yig’ma ishni bajarish muddati tugagandan so’ng bajarilishi kerak. o’qituvchi bilan kelishilgan umumlashtiruvchi ishning individual jadvaliga muvofiq maktabga qaytishi. Bunday holda, bajarilgan ish o’tkazib yuborilganlar bilan bir xil murakkablik darajasiga ega bo’lishi kerak.
  • Talaba uzrsiz sabablarga ko‘ra (tibbiy ma’lumotnoma, direktor buyrug‘i taqdim etilmagan holda) darsga kelmagan taqdirda, o‘tkazib yuborilgan yig‘ma ishni bajarish huquqi berilmaydi.
  • Uzrsiz sabablarga ko’ra noto’g’ri vaqtda topshirilgan umumlashtiruvchi ishlar uchun ball nolga teng bo’lib, semestr bahosiga ta’sir qiladi.

Baxolar hisobi

Barcha mezonlar yil darajasi bo’yicha baholanadi. 5 va 6-sinflar 1-yil, 7-8-sinflar 3-yil va 9-sinflar 5-yil bilan baholanadi.

Mezon A : Bilish va Tushunish

Maksimum: B

  1. yil oxirida talabalar quyidagilarni bilishlari kerak:

I. contekstda lug’atni qo’llash

II. ta’riflar, tushuntirishlar va misollar yordamida mavzuning o’ziga xos mazmuni va tushunchalarini bilish va tushunishni ko’rsatish

Erishiladigan daraja Daraja tavsifi
                  0O’quvchi berilgan birorta daraja tavsifiga erisha olmadi
                1-2o’quvchi:I ba’zi lu’atni eslaydiII cheklangan tavsiflar va/yoki misollar orqali asosiy bilim va mazmun va tushunchalarni tushunishni namoyish etadi 
                 3-4o’quvchi:I ba’zi lug’atni qo’llaydiII oddiy tavsiflar, tushuntirishlar va/yoki misollar orqali qoniqarli bilim va mazmun va tushunchalarni tushunishni ko’rsatish
                 5-6o’quvchi:I tegishli so’z boyligini ko’pincha aniq ishlatadiII mazmun va tushunchalar haqidagi muhim bilim va tushunchani tavsiflar, tushuntirishlar va misollar orqali ko‘rsatadi
                  7-8o’quvchi:I tegishli lug’atdan doimiy ravishda to’g’ri foydalanadiII batafsil tavsiflar, tushuntirishlar va misollar orqali mazmun va tushunchalarni mukammal bilish va tushunishni namoyish etadi.

Tegishli mezonlarga erishilganlik darajasiga ko’ra ko’rsatilgan summativ baholash natijalari o’qituvchilarning ish hujjatlariga qayd etiladi va MYP koordinatoriga taqdim etiladi.

Semestr bahosi birdan yettigacha bo‘lgan IB shkalasiga qo‘yiladi va IB talablariga muvofiq har bir mezon bo‘yicha yakuniy yutuq darajasini aniqlash, so‘ngra mezonlar bo‘yicha baholarni yig‘ish va bahoni hisobga olish  IB tomonidan belgilangan baho chegaralarini inobatga olgan holda hisoblanadi

Barcha mezonlar alohida, har bir mavzu va mezon bo’yicha hisobot qilinadi. Har bir fanning yig’indisi 32 ga bo’linadi. Natija MYP jadvali yordamida yakuniy IB bahosiga o’tkaziladi.

Talabalar va ota-onalarga yiliga ikki marta hisobot beriladi. Mezonlar MYP jami baholari, IB baholari va baho deskriptorlari hisobotga kiritilgan. ATL yutuqlari, shuningdek, ota-onalar uchun MYP hisobotida keltirilgan.

Talab qilinadigan davlat baholashi va IBMYP baholash sxemasi

MAKSS milliy baholash tizimida hamda uning ichki IBMYP baholash sxemasida ishtirok etadi. Har bir davr oxirida barcha talabalar maktabning ixtisosligiga mos keladigan asosiy mavzular bo’yicha fanlarni baholashadi. MAKSSda ushbu fanlarni baholashga ingliz tili, matematika, aniq fanlar va AKT kiradi.

Baholash natijalari ta’lim maqsadlariga erishishda milliy taraqqiyot uchun taqqoslash sifatida va rasmiy talaba transkriptida qayd etilishi kerak bo’lgan individual ko’rsatkichlar sifatida ishlatiladi. Milliy imtihonlar uchun baholash baholari IBMYP baholash natijalari bilan birlashtirilmaydi; ammo, agar baholashni fan bo’yicha qo’llanmaning standartlari va ko’rsatkichlari bilan taqqoslash mumkin bo’lsa, atama baholashdan mavzu bo’yicha mezonlarga asoslangan rubrikaning bir elementi sifatida foydalanish mumkin.

Talabalar har bir semestr oxirida ikkita alohida baholash hisobotini oladilar. IBMYP hisoboti har bir mavzu bo’yicha erishilgan mezonlarning to’liq aks ettirilishi va ushbu siyosatda chop etilgan jadvallarga muvofiq umumiy IB darajasining tavsifidir. ATL taraqqiyoti ham IBMPY hisobotiga kiritilgan. Ikkinchi hisobot – talabaning milliy imtihondagi natijalari, milliy sxemaga (normativ, foizli, 1-5 ball bilan) muvofiq baholangan holda. Milliy imtihon hisoboti talabaning rasmiy akademik rekordining bir qismiga aylanadi.